Τί είναι το Interaction Design; Ο Διαδραστικός Σχεδιασμός, είναι μια διαδικασία στην οποία οι designers επικεντρώνονται στη συσχέτιση ενός web interface με τη λογική και τη μελετημένη ανθρώπινη συμπεριφορά και δράση. Ο επιτυχής διαδραστικός σχεδιασμός χρησιμοποιεί την τεχνολογία και τις αρχές της καλής επικοινωνίας, με σκοπό την όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία χρήσης (UX: User Experience) μίας εφαρμογής ή ιστοσελίδας.
Κατά τη σχεδίαση ιστοσελίδων, αλλά και γενικά κατα τη σχεδίαση οποιασδήποτε εφαρμογής, το να σχεδιάσει κανείς τον τρόπο αλληλεπίδρασης χρήστη – ιστοσελίδας δεν ήταν ποτέ μια απλή διαδικασία. Χρειάζεται βαθιά ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών αλλά και λεπτομερή σχεδιασμό. Με την εμφάνιση νέων τεχνολογιών και νέων προτύπων σχεδιασμού, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα.
Τα συχνότερα λάθη
Ο προβληματισμός παραμένει ίδιος. Πως πρέπει να σχεδιαστεί μία ιστοσελίδα ώστε να προσφέρει θετική εμπειρία χρήσης (UX) και ταυτόχρονα να μετατρέπει τους επισκέπτες της σε πελάτες; Εάν γνωρίζετε τις συχνές «παγίδες» του Interaction Design, είναι πολύ πιθανό να μπορέσετε να τις αποφύγετε!
Για να το κάνουμε όσο πιο εύκολο γίνεται για εσάς, συγκεντρώσαμε τα συχνότερα λάθη που παρατηρούνται κατά το Interaction Design μιας ιστοσελίδας:
1. Καινοτόμο Design
Οι web designers είναι άνθρωποι ιδιαίτερα δημιουργικοί και θέλουν να εκφράζονται μέσα από τη δουλειά τους. Ψάχνουν πάντα για καινοτόμους τρόπους που θα κάνουν το design τους να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. Ωστόσο, όταν πρόκειται για τη σχεδίαση της αλληλεπίδρασης χρήστη – ιστοσελίδας, η καινοτομία δεν λειτουργεί πάντα θετικά. Αντίθετα, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα, λόγω του ότι οι χρήστες έχουν την τάση να αγαπούν κάτι που τους φαίνεται οικείο και έχουν μάθει να λειτουργούν με συγκεκριμένους τρόπους, όταν επισκέπτονται μία ιστοσελίδα.
2. Ασάφεια στην Πλοήγηση
Για την πλοήγηση ισχύει το ίδιο. Ορισμένοι web designers προσπαθούν να δημιουργήσουν κάτι πρωτότυπο, σε επίπεδο πλοήγησης, στις ιστοσελίδες τους. Παράλειψη του μενού πλοήγησης, αλλαγή ονομάτων στα βασικά στοιχεία του μενού πλοήγησης, πλοήγηση που εξαρτάται από τη θέση του κέρσορα στην οθόνη, είναι μερικά μόνο από τα «πειράματα» που έχουμε συναντήσει. Το οπτικό αποτέλεσμα συνήθως είναι καλό, αλλά ο απλός χρήστης μοιάζει ιδιαίτερα μπερδεμένος. Δεν ξέρει πως να πλοηγηθεί στην ιστοσελίδα γιατί πολύ απλά δεν βλέπει άμεσα αυτό που έχει συνηθίσει να βλέπει!
3. Υπερφόρτωση και Ακαταστασία
Υπήρξε μία εποχή που οι web designers προσπαθούσαν να χωρέσουν τα πάντα στο πάνω μέρος των ιστοσελίδων (header). Μενού, πεδία αναζήτησης, διαφόρων ειδών links, διαφημιστικά banners, πολλαπλά call-to-action buttons κ.λ.π. Στους χρήστες δεν αρέσει καθόλου ο βομβαρδισμός πληροφοριών και ειδικά σε ένα τόσο μικρό χώρο, όπως το header της ιστοσελίδας. Κρατήστε καθαρό τον σχεδιασμό σας και προβάλετε ακριβώς αυτά που επιθυμείτε να πέσουν στην αντίληψη του χρήστη, αμέσως μόλις επισκεφθεί την ιστοσελίδα σας. Χρησιμοποιείστε σαφείς υποδείξεις για τις ενέργειες που πρέπει να κάνει ο χρήστης στη συνέχεια. Δείτε για παράδειγμα την αρχική σελίδα της hiremycode. Απλή σχεδίαση, ξεκάθαρο μήνυμα και σαφής υπόδειξη ότι ο χρήστης πρέπει να κάνει scroll down για να συνεχίσει την πλοήγηση στην ιστοσελίδα.
4. Κακή Αντίθεση
Η αντίθεση είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέσα για την δημιουργία οπτικής ιεραρχίας και για την εστίαση της προσοχής των χρηστών σε συγκεκριμένα στοιχεία. Στο web design, η αντίθεση δεν επιτυγχάνεται μόνο με τη χρήση διαφορετικών χρωμάτων, αλλά και με τη χρήση διαφορετικού μεγέθους, σχήματος και διάταξης σε επιμέρους στοιχεία. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, ένα κουμπί σε μία ιστοσελίδα, το οποίο έχει παρόμοιο χρώμα με το background, έχει μικρό μέγεθος και κανένα εφέ κατά την αιώρηση του κέρσορα (hover) πάνω από αυτό. Πόσο εύκολο θα ήταν να καταλάβετε ότι πρόκειται για ένα κουμπί;
5. Παράβλεψη σωστής σχεδίασης φορμών
Η σωστή σχεδίαση μιας φόρμας αποτελεί θεμελιώδες κομμάτι για το IxD αλλά και για το UX. Κάθε επιχείρηση που επενδύει στην ανάπτυξη ιστοσελίδας, έχει έναν στόχο, όπως για παράδειγμα την άμεση πώληση προϊόντων, την ενημέρωση κλπ. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες, με φανταχτερή σχεδίαση στην αρχική σελίδα και με πλήθος από πολύπλοκες και μεγάλες φόρμες τις οποίες ο χρήστης καλείται να συμπληρώσει. Είναι σχεδόν βέβαιο, πως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών, ειδικά στην περίπτωση που δεν έχουν ιδιαίτερο κίνητρο, απλά θα φύγει από την ιστοσελίδα.
Οι φόρμες σε μία ιστοσελίδα, πρέπει να χαρακτηρίζονται από καθαρή και απλή σχεδίαση, να ζητούν ξεκάθαρα από το χρήστη να συμπληρώσει τα απολύτως απαραίτητα στοιχεία, να ενημερώνουν με σχετικό μήνυμα το χρήστη σε περίπτωση που συμπληρώσει λάθος στοιχεία, αλλά και να προτείνουν το σωστό τρόπο, και φυσικά να λειτουργούν σωστά.
Κλείνοντας…
Λαμβάνοντας υπόψιν σας όλα τα παραπάνω, ακολουθείστε τις εξής συμβουλές:
Κάντε δοκιμές!
Πράγματα που μπορεί να θεωρείτε εσείς πολύ σημαντικά, μπορεί για τους χρήστες να είναι αδιάφορα και ασήμαντα. Πάρτε feedback από τους χρήστες της ιστοσελίδας. Μιλήστε μαζί τους, παρουσιάστε τους την ιστοσελίδα σας και ζητήστε τους να πλοηγηθούν σε αυτήν. Έτσι θα μάθετε σε ποια σημεία αντιμετώπισαν πρόβλημα, τι δεν τους άρεσε αλλά και τι τους φάνηκε σημαντικό κατά τη διάρκεια της πλοήγησης.
Μη συγκρατείτε τη δημιουργικότητά σας. Απλά πάντα να λαμβάνετε υπόψιν σας τον παράγοντα «χρήστης»!